Tips & tricks - Gastenlijst + fotograaf

Gepubliceerd op 23 november 2023 om 19:00

Alles begint langzaam vorm te krijgen na mijn eerste stappen in mijn opleiding, intakegesprekken met bruidsparen en kennismakingsgesprekken met leveranciers. 

Vorige week had ik bijvoorbeeld afgesproken met een fotograaf voor een samenwerking. Het was echt een gezellig praatje en ik kreeg zo een beter beeld van wie zij is als persoon en hoe zij te werk gaat. Maar, nog belangrijker, ik kreeg ook een informeel inkijkje in haar werkstijl.

Als event planner vind ik het ontzettend belangrijk om samen te werken met leveranciers die oog hebben voor detail, streven naar kwaliteit en een goede klantenservice bieden. En last but not least, die oplossingsgericht kunnen denken als er iets misgaat. Met andere woorden, een plan B klaar hebben voor het geval plan A in het water valt. En deze fotograaf voldeed daar zeker aan!

Ook wat betreft prijs en kwaliteit was zij helemaal in orde, zoals dat hoort voor zo'n topfotograaf. Je betaalt nu eenmaal wat meer, niet te vergeten al het werk dat er voorafgaat aan de bruiloft, het hele dag aanwezig zijn, van 's ochtends bij het klaarmaken tot 's avonds na de openingsdans. En dan ook nog het bewerken van ontzettend veel foto's en het maken van een prachtig album. Niet slecht voor de prijs (naar mijn mening). Veel bruidsparen vergeten dit soms en focussen vooral op hun budget, wat natuurlijk ook belangrijk is. Maar het is beter om te besparen op andere dingen dan op een fotograaf. Want als je met een hobbyfotograaf in zee gaat, kan er van alles misgaan omdat zij dat gewoon niet gewend zijn. Wat kan er zoal misgaan?

  • Geen 2de foto toestel bij hebben, dus als één kapot is kan deze fotograaf al niet meer verder werken.
  • Memorykaart kan perongeluk gewist worden: Doordat ze te weinig ervaringen hebben kunnen deze beginners fouten voorvallen.
  • Fotograaf levert slechte foto's (bruid of bruidegom zonder hoofd/kijkt lelijk op de foto).
  • Onvoldoende ervaring: Een hobbyfotograaf heeft mogelijk niet de ervaring of technische kennis van een professionele fotograaf. Ze kunnen moeite hebben met het vastleggen van belangrijke momenten of het omgaan met uitdagende lichtomstandigheden.
  • Slechte kwaliteit foto's: Hebben meestal geen topapparatuur tot hun beschikking, wat kan leiden tot foto's van lagere kwaliteit. Dit kan resulteren in onscherpe, onderbelichte of overbelichte foto's.
  • Gemiste momenten: Een hobbyfotograaf kan mogelijk belangrijke momenten (first look, spontane blikken,...) of details missen tijdens je huwelijksdag. Ze hebben mogelijk niet het professionele inzicht om het juiste moment vast te leggen of zullen mogelijk te veel tijd besteden aan andere dingen, zoals het praten met gasten.
  • Gebrek aan professionaliteit: Heeft meestal niet dezelfde discipline of professionaliteit als een professionele fotograaf. Ze kunnen te laat komen, niet adequaat communiceren of zich niet aan de afgesproken tijdlijnen en verwachtingen houden.
  • Geen back-upplan: Als een hobbyfotograaf ziek wordt of om een andere reden niet kan komen, hebben ze mogelijk geen back-upplan om een vervanger te regelen. Dit kan ertoe leiden dat je helemaal geen fotograaf hebt op je huwelijksdag.
  • Problemen met nabewerking: Heeft niet dezelfde vaardigheden als het gaat om het bewerken en retoucheren van foto's. Dit kan resulteren in oneffenheden, verkeerde witbalans of andere bewerkingsfouten.
  • Fotograaf annuleert door slecht weer.

Het is belangrijk om al deze risico's in overweging te nemen voordat je besluit een hobbyfotograaf in te huren voor je huwelijksdag. Als fotografie een belangrijk aspect van je huwelijk is, is het vaak verstandiger om een professionele fotograaf in te huren, zodat je de beste kwaliteit foto's en herinneringen krijgt. Hier zijn een paar bloopers die je kunt ontvangen na je huwelijksdag, en we moeten toegeven dat dit echt teleurstellend kan zijn. Bedenk wel, je kunt je huwelijksdag niet overdoen.

Een belangrijk punt dat ik wil benadrukken is om te kiezen voor prijs-kwaliteitverhouding, zodat je nog lang kunt nagenieten van prachtige foto's gevuld met onvergetelijke herinneringen. Laten we eerlijk zijn ... je wilt liever foto's zoals deze van jullie trouwdag, toch?

Na gesprekken met twee verschillende bruidsparen valt het me op dat ze nog op zoek zijn naar verschillende zaken of dat ze niet goed op de hoogte zijn van bepaalde zaken. Ik voel me voldaan dat ik ze kan begeleiden en ondersteunen bij het vinden van antwoorden. Ook deel ik graag tips en trucs, evenals populaire trouwtrends van dit moment.

 

Een van de bruidsparen worstelt bijvoorbeeld met het maken van een gastenlijst. Wie moeten ze uitnodigen en wie niet? Wie moeten ze uitnodigen voor de ceremonie en wie voor het avondfeest? Ze hebben me uitgenodigd voor hun babyborrel, maar ik weet niet zeker of ik hen nu moet uitnodigen voor de bruiloft...

 

Ik stelde voor om voor dit bruidspaar een beslissingsboom te maken, zodat het voor hen gemakkelijker wordt om knopen door te hakken. Met vol enthousiasme begon ik aan dit document, uiteraard in de stijl van A kind of celebration.

Gastenlijst opstellen
PDF – 68,4 KB 34 downloads
Rating: 0 sterren
0 stemmen

Vinden jullie het ook lastig om jullie gastenlijst op te stellen? Geen zorgen! Ik deel graag mijn tips met jullie. Laat in een reactie hieronder weten wat je ervan vond. Heeft het jullie geholpen? Geweldig! Dan maakt mijn hart een sprongetje van blijdschap!

Nadat je de gastenlijst hebt opgesteld, heb je een beter idee van wie je wilt uitnodigen. Maar dan blijft nog de vraag: wie zit er in de suite en waar moeten ze aan tafel zitten? In een van mijn volgende blogs zal ik jullie helpen met de tafelindeling en op welke originele manieren je deze kunt aankondigen of presenteren. Blijf dus zeker deze blog pagina volgen!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.